هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
برخلاف تصور عموم مردم، شرکتها و کسب و کارهای موفق محصول نمیفروشند؛ بلکه آنها تجربیات، احساسات و ایدئولوژیهای خاصی را میفروشند. کسب و کارهای موفق با برندهای شگفتانگیز مثل کوکاکولا، دقیقا میدانند که یک مشتری هنگام خرید، میخواهد چه تجربهای را داشته باشد. همه اینها به واسطه معجزهای به اسم برندینگ اتفاق میافتند.
برخلاف تصور عموم مردم، شرکتها و کسب و کارهای موفق محصول نمیفروشند؛ بلکه آنها تجربیات، احساسات و ایدئولوژیهای خاصی را میفروشند. کسب و کارهای موفق با برندهای شگفتانگیز مثل کوکاکولا، دقیقا میدانند که یک مشتری هنگام خرید، میخواهد چه تجربهای را داشته باشد. همه اینها به واسطه معجزهای به اسم برندینگ اتفاق میافتند.
برندینگ همیشه از اهمیت بالایی در کسب و کارها برخوردار بوده است و تاثیر زیادی در فروش بسیاری از کسب و کارها چه در داخل و چه در خارج از ایران گذاشتهاند. اما حقیقتا برند و برندینگ چیست؟ ما در این مقاله درباره این مفهوم، اصول انجام آن، دلایل اهمیت و تاثیری که روی افزایش فروش میگذارد، صحبت کردهایم. پس اگر میخواهید کسب و کار خود را متحول کنید، حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
قبل از اینکه درباره برندینگ صحبت کنیم، ابتدا نگاهی به خود برند بیندازیم و ببینیم که برند چیست؟
برند به داستان و هویت یک کسب و کار گفته میشود که آن کسب و کار را از سایر رقبای خود جدا میکند. هدف از ساخت این هویت منحصر به فرد، ساختن یک ذهنیت از یک شرکت در ذهن مخاطبان هدف است. این ذهنیت در نهایت باعث میشود تا مشتریان به خاطر این هویت جذاب، محصولات یا خدمات شرکت با برند جذابتر را انتخاب کنند.
برندها معمولا تاثیرگذاری بالایی در ارتباطات بصری شرکتها دارند. یعنی شرکت میتواند با استفاده از برند، دلیل وجود شرکت و هدف آن را به شکل جذابی برای مخاطبان خود توضیح دهد. همچنین با استفاده از هویت برند میتوان تجربه استفاده از محصولات یا خدمات یک شرکت را نیز به خوبی بیان کرد؛ بنابراین داشتن یک برند خوب در بلند مدت و به شکل ریشهای کمک زیادی به بزرگتر شدن یک کسب و کار یا شرکت میکند.
ما 7 روش برتر برای طراحی وب سایت تجارت الکترونیک را به همراه چند نمونه بیان می کنیم تا بتوانید به کمک آن ها فروشگاه آنلاین تان را ارتقا بدهید.
طراحی سایت فروشگاهی تجارت الکترونیک باید سازگار با موبایل یا Mobile responsive طراحی شود. با توجه به این که حدود سه چهارم خریدهای تجارت الکترونیک از طریق گوشی های همراه انجام می شود، ضروری است که سازنده وب سایت شما قالب های واکنش گر یا ریسپانسیو (Responsive) با تلفن همراه را داشته باشد. قالب های واکنش گرا به طور مداوم در همه دستگاه ها (از تبلت ها گرفته تا تلفن های هوشمند) نمایش داده می شوند و همان تجربه ای که در مرورگر کامپیوتر دارید را برای تان به ارمغان می آورد؛ طوری که محدودیت هایش هم صفر یا خیلی کم است.
نکات کلیدِی:
نکته: هنگام مشاهده وب سایت تجارت الکترونیک تان، حتما آن را از چندین دستگاه و سیستم عامل مختلف مشاهده کنید.
نمونه ای از طراحی وب سایت تجارت الکترونیکی سازگار با موبایل
برندینگ چیست؟
اکنون که با مفهوم برند و چیستی آن آشنا شدیم، بیایید ببینیم که برندینگ (Branding) چیست؟
به زبان ساده، به فرآیند ساخت هویت یک برند در یک کسب و کار، برندسازی (Branding) گفته میشود. در طول این فرایند، اجزای تشکیل دهنده یک برند و هویت آن مانند لوگو، پیام برند، هویت بصری یا لحن برند ساخته میشوند.
به طور خلاصه برندینگ از مجموعهای از تحقیقها، توسعه و اضافه کردن یک یا چند ویژگی به سازمان تشکیل میشود؛ به طوری که مشتریان بتوانند برند شما را با محصولات و خدماتی که ارائه میدهید، مرتبط کنند. موارد ساخته شده توسط برندینگ معمولا در شبکههای اجتماعی کسب و کار، پالتهای رنگی، تبلیغات و بستهبندی محصولات استفاده میشوند. کسب و کارهایی که یک برند قدرتمند برای خود ساختهاند، میدانند که در همه بخشهای کسب و کار باید نشانی از هویت برند آنها نمایش داده شود. آنها میدانند که این هویت میتواند فراتر از مرزهای کسب و کار آنها عمل کند. برندینگ قدرتمند و جذاب میتواند مشتریان را متقاعد به استفاده از محصول یا خدمات آنها کند.
برندینگ و بازاریابی یا مارکتینگ شباهت زیادی با یکدیگر دارند و کسی که با این دو مفهوم آشنایی درستی نداشته باشد، معمولا آنها را با یکدیگر اشتباه میگیرد. همچنین بسیاری از افراد تصور میکنند اصول اولیه انجام این دو فرآیند شبیه به هم هستند، اما در عمل چنین نیست. واقعیت این است که وجود هر دوی این مفاهیم برای یک کسب و کار موفق ضروری است و این دو در کنار هم میتوانند محرک خوبی برای رشد یک بیزینس باشند.
به زبان ساده میتوان گفت برندینگ هویت یک کمپانی را میسازد در حالی که مارکتینگ استراتژیهایی را برای برقراری ارتباط مشتری با این هویت تعیین میکند.
با رشد یک تجارت، برندینگ و بازاریابی هر دو پیچیدهتر میشوند. این پیچیدگی بیشتر نیز به این دلیل است که هر دو فرایند به مرور زمان باید استراتژی و تاکتیکهای خود را برای حمایت از اهداف کسب و کار توسعه دهند. در برندینگ، معمولا اقداماتی برای رشد و قویتر شدن داستان برند انجام میشود. در مارکتینگ نیز باید ابتکارهای جدید و به روزی برای جذب مشتری به برند و افزایش فروش انجام شود. ایجاد و توسعه برندینگ اهمیت بالایی دارد که در ادامه دلایل اهمیت آن را میگوییم.
تا اینجا فهمیدیم که برندینگ چیست و وجود آن در کنار بازاریابی چگونه میتواند به رشد کسب و کار کمک کند. اما اهمیت برندینگ در چیست؟
برند بدون شک یکی از مهمترین داراییهای هر کسب و کاری به شمار میرود که بسیاری از افراد به آن توجه زیادی نمیکنند. این دارایی به کسب و کار شما هویت میبخشد، آن را ماندگار میکند، مصرف کنندگان را به استفاده از محصولات شما تشویق میکند و باعث افتخار نیروهای کسب و کار شما میشود.
مزایای برندینگ موارد زیر هستند:
در نهایت میتوانیم از همه این دلایل نتیجه بگیریم که برندینگ میتواند باعث افزایش فروش کسب و کار شما شود. اما چگونه یک برند خوب باعث افزایش فروش میشود؟ در ادامه آن را توضیح دادهایم.
هنگامی که برندینگ خود را انجام دادید و مشتریانی را به سمت خود جذب کردید، وقت آن است که مشتریان خود را همچنان حفظ کنید. وفاداری به برند یک تجارت بزرگ است که مثالهای زیادی برای آن در شرکتهای بزرگ دنیا وجود دارد. تنها کافی است هویت برند خود را به گونهای ساخته باشید که وفاداری مشتری را جذب کند. از جمله معروفترین برندهایی که مشتریان خود را به شدت وفادار کردهاند، میتوان به مثالهای زیر اشاره کرد.
مثالهایی که زدیم درباره برندهای خیلی بزرگ بود. مثالهای بسیاری در این باره وجود دارند که میتوانید به آن فکر کنید. اگر مثال دیگری به ذهنتان رسید، در بخش دیدگاههای انتهای مقاله با ما به اشتراک بگذارید.
یک برند خوب میتواند نشاندهنده ثبات در آن کسب و کار باشد. اگرچه این دلیل با ارزش برند درهم تنیده است، اما تاثیری که روی افزایش فروش میگذارد باعث میشود تا از آن به عنوان یک دلیل جدا یاد کنیم. به عبارتی میتوانیم بگوییم ارزشمندی برند دلیلی برای جذب مشتری است و ثبات برند و کسب و کار نیز دلیلی برای خریدهای دوباره آن مشتریمیشود. همه ما شنیدهایم که از قدیم گفتهاند «آدم به ترکیب برنده دست نمیزند»؛ بنابراین اگر محصول یا خدمات شما کیفیت خوبی داشته باشد، مشتری به لطف کیفیت محصول و برند به یاد ماندنی که دارید، به خرید از شما ادامه خواهد داد.
این ایجاد ثبات در کسب و کار در ادامه افزایش برند میآید. زمانی که یک مشتری ارزش برند شما را درک کند و به برند شما وفادار شود، ثبات در کسب و کار شما ایجاد میشود و یک مشتری ثابت برای خود پیدا میکنید.
در این مقاله سعی کردیم همه چیز را درباره برندینگ و تاثیر آن در افزایش فروش توضیح دهیم. همانطور که در متن به آن اشاره کردیم، برندینگ میتواند یکی از مهمترین عناصر یک کسب و کار باشد که بسیاری از صاحبان کسب و کار نسبت به اهمیت آن بیتوجه هستند. با توجه به افزایش استفاده مردم از اینترنت و وبسایتها، یکی از مهمترین عواملی که میتواند به ساخت برند شما کمک کند، داشتن یک وبسایت خوب است.
گوگل آنالیتیکس GA4 و گوگل ادز، دو ابزار قدرتمند و رایج برای دیجیتال مارکترهای سراسر دنیا هستند. حال اگر شما بتوانید آنه...
از زمانی که سرویسهای هوش مصنوعی روانه بازار شدند، هیاهوی بسیار زیادی حول محور این موضوع شکل گرفته است. در توضیح سرویس...
برخلاف تصور عموم مردم، شرکتها و کسب و کارهای موفق محصول نمیفروشند؛ بلکه آنها تجربیات، احساسات و ایدئولوژیهای خاصی را...